Ändra textstorlek
Aktuellt datum och tid: 18 okt 2017, 02:12


Skapa en ny trådBesvara Sida 1 av 1   [ 4 inlägg ]
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Framvagnsinställning - fältmetoden!
Oläst inläggPostat: 04 feb 2009, 22:16 
Registrerad användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 jan 2009, 00:16
Inlägg: 243
Ort: Åkersberga
Efter att ha varit ute en sväng i skogen såg mitt parallellstag ut såhär:
Bild

För att slippa åka runt med däcken såhär:
Bild
eller såhär:
Bild

Så gjorde jag såhär:
Bild
Spänn upp ett snöre i axelhöjd runt alla fyra hjul. Ställ in tills snöret liggar an mot ALLA sidor på däcket.

Det ska alltså INTE se ut såhär:
Bild
utan snöret ska ligga emot däckskanterna.

När det är klart så har du en hyffsad inställning så du slipper åka runt och nöta däck i onödan!

Cheers!
/M 8-)

_________________
ONE LIFE. LIVE IT.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagnsinställning - fältmetoden!
Oläst inläggPostat: 17 mar 2009, 02:18 
Ambassadör
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 mar 2009, 18:58
Inlägg: 19
Jag har tidgare gjort som så att jag tagit 2 spikar eller popnitar som jag spetsat till. Dessa har jag på samma höjd och så nära däckets centrum snurrat/tryckt i däcket(där gummit är som tjockast). Tagit sedan ett vanligt måttband och mätt på baksidan och sedan rullat fram så man kan mäta på framsidan. Om måttet varit lika har det varit ganska bra. Lite beroende på biltyp och modell har det föreskrivna värdet varit olika men ett bra riktvärde är ju noll om man bara ska ta sig hem.. Detta är bara en nödlösning på ett annat sätt och ger inga hundra procentigt riktiga värden men hjälper ev till att hitta någelunda rätt innan en ev lasermätning på verkstad. Mvh Daniel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagnsinställning - fältmetoden!
Oläst inläggPostat: 29 sep 2009, 13:45 
Registrerad användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 jul 2009, 20:08
Inlägg: 8
Ort: Norrhult
En annan lösning är att:
Med att par rejäla kattstryper fästa en profil eller rak regel på båda yttersidor om framdäcken så när centrum som möjligt. Fästes genom fälgens hål. Lämplig längd är så profilen räcker utanför däcket 10 cm både fram och bak meter. Ha ungefär lika mycket utstick på profilen framåt som bakåt. Mät sedan med måttband mellan profilerna bakom framdäcket,så nära som möjligt för att sedan mäta framför framdäcket. En höjd jeep bör ligga runt 3mm toe in. Enkelt och snabbt och överaskande exakt.
altså om måttet bakom däcket är 1000 så skruvar man tills måttet framför däcket är 997.

_________________
Förare: Rindiz
Bil: Wrangler TJ "Gandalf"
http://www.garaget.org/rindiz
http://gallery.jeepclubsweden.se/index.php?cat=10121
0735 299829


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagnsinställning - fältmetoden!
Oläst inläggPostat: 29 apr 2013, 15:40 
Betalande medlem 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 jan 2009, 11:40
Inlägg: 1534
Ort: Ramnäs/Stockholm
Ett tips som inte får glömmas, man vet aldrig när man behöver det nästa gång! :D

_________________
Malin
Maila eller ring gärna! 0709-264860

Håll koll på min NYA blogg: http://www.skogstrollet.se
Before doors, outdoors was called home...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Skapa en ny trådBesvara Sida 1 av 1   [ 4 inlägg ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012